Thursday, March 15, 2012

Khasiat madu...

stp malam aku mst makan madu dicampur dgn setitis buah lemon...tp ade la dlm seminggu aku skip sbb lemon da abes...nak makan madu camtu je rase tk best plak...hihi..


aku start mkn madu mase msuk trimester ke-2 dlu sbb aku selalu tak sihat...batuk lak tak henti2...mase ni rase nye sebulan 2 - 3 kali g klinik...aku lak ade asthma...so bile batuk tu mmg rase oksigen putus2 la...sgt2 risau sbb takut baby tak dapat oksigen yg ckup...huhuhu...doc bg ubat tp aku skip2 gak la makan...**time ni mmg takut gler nak makan ubat...tp doc n nurse gov da bg penerangan...so berani2 kan jgk la makan ubat...** smpai la mentua aku suruh aku amek madu + setitik air perahan lemon...**eh camne eja mentua..??ke mertua..??hahaha...bantai je la...** dan hasilnye dlm seminggu, alhamdulillah, batuk makin berkurang n aku tak kne batuk lg smpai la ke hari ni...tp setakat kne asthma tu ade lg la...sbb cuaca skang kan tk menentu...kdg sejuk kdg panas...so tkleh watpe lah...

ni aku google terjumpe lah khasiat2 madu...korg nak ikut terpulang...yg pasti aku mmg akan continue makan walaupun dalam berpantang nti...heee..:)


**psttt..ade gak aku bace info mengatekan mase pantang nti jgn amek madu byk sgt sbb madu boley menaikkan nafsu syahwat...pas abes pantang boley la kot..hahaha...**


*
*
*


KHASIAT DAN KEBAIKAN MADU UNTUK IBU MENGANDUNG, BAYI DALAM KANDUNGAN, BAYI BARU LAHIR DAN IBU SELEPAS BERSALIN


A) IBU MENGANDUNG
1. Menambah tenaga untuk ketahanan diri semasa mengandung dan semasa menghadapi saat kelahiran cahaya mata.
2. Mencegah dari pelbagai penyakit seperti kencing manis, darah tinggi, kencing kotor, batuk selsema, lelah dll
3. Mengurangi rasa mual pada masa kehamilan
4. Menambah nafsu makan bagi ibu hamil


B) ANAK DALAM KANDUNGAN
1. Mencegah dari pelbagai penyakit kerana kandungan antibiotik dalam madu dapat membunuh kuman-kuman
2. Kandungan zat galian dalam madu boleh membantu membina dan menguatkan janin
3. Kulit yang bersih dan sihat dengan terdapatnya vitamin C yang penuh kuasa dalam madu asli.
4. Penyakit Hepatisis B yang biasa menyerang bayi dapat dihindar dengan amalan madu oleh para ibu mengandung


C) BAGI BAYI YANG BARU LAHIR
1. Meneruskan pemberian madu asli pada bayi yang baru lahir dapat mengeluarkan secara positif lendir yang mungkin terminum semasa bayi itu dilahirkan yang merupakan punca lelah jika tidak habis dikeluarkan.
2. Membersihkan perut bayi dari najis menyelaputi dinding perut. Proses penghadaman dapat berjalan dengan sempurna menghindar dari sakit perut.
3. Bayi membesar dengan sempurna dan sihat.
4. Mengelak dari kembung perut bayi.


D) BAGI IBU SELEPAS MELAHIRKAN BAYI
1. Amalkan madu bersama jamu dan telur untuk membina darah serta mempercepatkan proses penyembuhan luka dalam perut atau rahim.
2. Membantu proses penghadaman dan lawas buang air.

4 comments:

  1. Thanks for the info..i pun ada asthma..

    ReplyDelete
  2. Hana memang amalkan makan madu sejak pregnant. Tak lupa juga buah kurma. Daripada kunyah gula2 kat opis, hana lbh suka mkan kurma waktu pregnant. ^_^

    ReplyDelete
  3. boleh la makan madu pasni, sblm ni tkt2 nk mkn sbb ade org kata madu tu tajam mase awal2 peknen. skrg dh 2nd trimester..ok kot, thanks wawa :)

    ReplyDelete
  4. As: same2...:)
    hana: madu, kurma n kismis mmg bagus makan kan mse pregnant...tp kurma n kismis tu tak termakan2..hihi...
    yana: mak sy pun ckp camtu gak dlu...tp bile tgk info2 cam tkde plak kate tk bagus...

    ReplyDelete

Follow Us @soratemplates