Meh klik kejap~

Saturday, February 18, 2012

Tangan plak kebas...

morning2~!!

bangun pagi ni, aku rase tangan aku kebas semacam je...tgh2 pejam mata tu, sempat la aku main2 genggam2 tangan smpai en donut perasan n tanye kenape wat camtu...aku pun ckp la tangan kebas...g toilet nk berus gigi sekali en donut tgk tangan n perasan tangan aku cam gebu2 cket...santek je aku nengok tangan yg gebu tu...bukan senang nk dapat tangan gebu..selalu tulang je...hahaha...tp yg tak bestnye aku tkleh tanggal cincin kat jari...jenuh la da pakai sabun segale bagai, tp tkleh gak...risau plak aku...huhuhu...en donut ckp kne tanggal gak, takut tangan makin mbengkak....

risau pnye pasal, aku pun tnye la en google...meh kongsi cket info yg aku dapat ni....


Sesetengah wanita mengalami rasa kebas pada bahagian tangan khususnya di peringkat akhir kehamilan. Ini disebabkan oleh kandungan hormon menyebabkan sendi menjadi bengkak sedikit. Berkemungkinan juga ada kaitan dengan kekurangan vitamin B ketika kehamilan.


Makanan yang mengandungi vitamin B6 : ragi yang ditapai, lobak merah, ayam., telur, ikan, daging, kacang pis, bayam, biji bunga matahari dan walnuts. Sumber lain termasuk avocado, pisang, kacang, blackstrap molasses, kobis bunga, beras perang dan bijirin, kobis, jagung, ubi kentang, kulit beras, kacang soya dan tempeh.


lg info yg aku dapat, kebas tangan akan ilang dgn sendirinye selepas melahirkan bayi atau selepas abes tempoh nifas...klu da abes nifas still kebas2 sile lah nerjumpe dgn doc ye...


care nak ilangkan kebas lak, kibas2 tangan tu n wat regangan tangan ye...tdo plak, jgn tindih tangan tu ngn bantal ke, kepale ke, atau ape2 je yg sewaktu dgn nye...lg satu, urut2 la cket dgn minyak...


eh..camne nak tanggalkan cincin ni..???huuuu...:'(

1 comment:

  1. experiencing the same thing! bangun dari tido je mesti tangan sakit.. nak genggam pun tak boleh...

    ReplyDelete