Wednesday, February 15, 2012

Khasiat mengkudu semasa pantang...

checkup smlm, nurse ade ckp jgn makan jamu...sbb nti anak demam kuning..huih~!!sebaek la aku tk beli lg set bersalin...sblm ni ade 2 choice utk set bersalin, Nona Roguy and Jamu Mak Dara...bile nurse da ckp camtu mmg aku terus decide nak beli Nona Roguy...sbb aku rase tu je yg tkde jamu segala bagai kan...

bile cter kat mak aku, mak aku terus ckp, tkpe nti mak buat kan kamu jus mengkudu...errrkkk~!!aku mampu wat muke je sbb aku tau buah mengkudu yg tgh dimasak atau diperap, bau nye sgt2 la busuk...boley smpai pengsan agaknye sape yg hidu betul2 tu...bwekk~!!mak aku ckp yg busuk tu bile perap n rebus je...bile da siap jadi jus, tkde bau dah...rase pun sedap...aku tktau la ni helah ke hape...adik2 aku da gelak2 mbayangkan aku kne pakse minum jus mengkudu tu...grrr~!!

so pg ni aku terus la mgoogle mancari khasiat buah mengkudu mase pantang nti...owhhh~!!rupenye mmg buah tu sgt berkhasiat dan ni antara khasiat2 mengkudu ye kanak2...
  • pucuk daun mengkudu dibuat ulam utk mencuci darah..**darah ape..??aku pun taktau..**
  • daun mengkudu dibuat air mandian...elok utk ibu baru bersalin...daun tu kne rebus dlu dgn daun serai wangi, daun inai dan sintok...**sintok tu ape..??**
  • daun nye elok gak nak buat lapik utk bertungku nti...aku rase bau die wangi bile da bakar daunnye tu..
  • buah mengkudu plak elok untuk mengurangkan tekanan darah tinggi...**ok aku tkde tekanan tinggi...nak kne makan gak ke...??**
heh~!!tetbe rase bertuah lak sbb mak aku tanam pokok mengkudu kat belakang umah aku tu...walaupun aku selalu kutuk2 buah tu sbb busuk, tp demi khasiat nye, aku layan kan aje...waaaa..rase tk sabar lak nak berpantang ngn mengkudu..boley...??hahaha..:P

ok sape2 yg taktau rupe buah mengkudu, ni lah die...makin die masak, makin lembik n busuk...hahaha..:P

No comments:

Post a Comment

Follow Us @soratemplates