Monday, May 28, 2012

Mak ade asma, anak kene asma atau ekzema..?

dlm 2 minggu ni, aku duk risau pasal Annaila...

adik n mil aku ckp, klu mak ade penyakit asma, maka anak akan ade 2 penyakit...asma atau ekzema atau dua2...wuwuwu...aku takmo Annaila kene asma...budak kecik klu kne asma sgt kesian...klu org besar tkpe, pam je...klu teruk pun boley bawak g klinik amek nab...tp klu dak kecik...??dari lahir smpai skang kdg2 nafas Annaila berbunyik...tp bukan bunyik cam wisel2 tu...bunyik 'kroh' 'kroh'...aku bace blog sorg mommy ni, bunyi tu akan ilang bile 2 bulan...Annaila blm 2 bulan...harap bunyik tu normal la utk baby n akan ilang...lg satu, aku ngn en donut pernah dgr Annaila berdengkur...mayb mase tu leher nye aku tak letak lelok kot...bile aku betulkan kepala, baru ilang bunyi...

ekzema pun kesian gak sbb gatal2...tp skang ni minum susu ibu je, ade kemungkinan leh kene ke...??skang ni muke die merah2...adk aku ni nurse...so die suruh g klinik check sama ade ruam ataupun ekzema...tp aku tk bawak plak...heee...aku harap ruam la sbb merah2 tu naik bile die panas je...bile sejuk, ilang la merah2 tu...

klu boley aku takmo la si Annaila tu ade due2 penyakit tu...aku rase adk beradik aku ade kot sorg due yg terlepas dr asma n ekzima ni...aku lak kene due2...asma n ekzema...haih~

so mommies yg ade asma, anak korg camne...??sihat tak..??


balik keje, bile inhaler tak jalan, terpakse la g klinik...

tgh malam, en donut heret ke klinik sbb teruk sgt dah...

9 comments:

  1. dear, akak pun ada eczema, anak ke2 je yg kena both symptom of asthma ngan eczema smpai skrg pun dia dh umo 5thn, anak 1st takde, yg ke3 ni alhamdulillah blom ada ciri2 dh 2bln++, akak terbaca satu artikel psl ni dia kata kalau bg anak bf dia akan krgkan risiko terkena penyakit2 gini..aritu masa kua hospital pun dr tu advise suh bg fully bf sbb akak ada eczema..

    ReplyDelete
  2. Alamak, i ada asthma..harap2 la my baby tak kena nanti. Memang kesian kalau budak kecik kena. Kita yang dah besar ni pun kadang2 seksa jugak kan kalau dah kena attack tuu.. :(

    ReplyDelete
  3. kebarangkalian besar memang bby tu akan warisi penyakit tu.
    Zeeta pown ader athma juge sis.
    tp leyh kawal lagi

    ReplyDelete
  4. siannyer die..
    ade kemungkinan ye & tidak..
    macam sil ade asma & 2 anak die memang ade asma jugak..
    tp ade officer kat ofis ade gak asma tp anak die tak de..
    tp asma tu penyakit keturunan kan??

    harap2 annaila terhindar la daripada asma & ekzema itu..
    aminn..

    ReplyDelete
  5. biasa jugak dengar..tapi tak pasti kesahihannya.

    kalau ragu-ragu cuba tanya pakar.. :)

    ReplyDelete
  6. erna pun ada asthma.memang pernah terbaca pasal asthma dan eczema pada mak..kena pada anak. harap iman ok..harap baby wawa pun ok jugak :)

    ReplyDelete
  7. terjumpa info ni, pasal ekzema… sharing is caring :) - Rawatan dan Komplikasi Ekzema Atopik

    ReplyDelete
  8. salam kenal,

    ada jugak yg mak tak asma tapi anak asma. asma pun ada 2 types , yg kronik and x kronik sgt. kebanyakan budak2 kena yg x berapa kronik ni. contoh simptom mudah kena batuk, bila tidur ada bunyi. yg mcm ni pun doctor akan ckp mcm dah nak asma.

    Jemput singgah blog saya yer. TQ

    http://mama-iloveu.blogspot.com/

    ReplyDelete
  9. Hiya! This is the third time visiting now and I really just wanted
    to say I truley enjoy reading your web site.
    I decided to bookmark it at reddit.com with the title:
    Blogger: Wawa'z Donut and your URL: http://www.blogger.com/comment.g?blogID=37491013417932631&postID=2143726319057903795. I hope this is ok with you, I'm
    trying to give your fantastic blog a bit more exposure.
    Be back shortly.

    My website: removal Instructions

    ReplyDelete

Follow Us @soratemplates